Obecne połączenia kolejowe pomiędzy Gorzowem Wielkopolskim a Zieloną Górą od lat pozostają niewystarczające zarówno pod względem jakości infrastruktury, jak i oferty przewozowej. Podróż między dwoma największymi ośrodkami regionu, oddalonymi drogą ekspresową o niespełna 120 km, trwa pociągiem co najmniej 130 minut. Bezpośrednich par połączeń dziennie jest zaledwie sześć. Taki stan rzeczy sprawia, że transport kolejowy jest często traktowany jako ostateczność.
Zmienić to ma „Magistrala Zachodnia” – nowa linia kolejowa, która połączy Gorzów z Zieloną Górą przez Skwierzynę, Międzyrzecz, Świebodzin i Sulechów. Jak podaje Rynek Kolejowy, projekt zakłada również powiązania z innymi kierunkami, m.in. z Wrocławiem i Szczecinem. Linia ma znacząco poprawić dostępność kolejową i stać się kręgosłupem transportowym województwa.
Nowy przebieg, istniejące odcinki i budowa nowych linii
Planowana trasa ma wykorzystywać istniejące odcinki linii kolejowych, w tym linię nr 367 z Gorzowa do Międzyrzecza oraz nr 375 do Gościkowa. Następnie powstać ma nowy, 15-kilometrowy odcinek do Świebodzina. Kolejny fragment, liczący ok. 17 km, połączy Świebodzin z Łęgowem Sulechowskim. Od tego miejsca do Zielonej Góry pociągi pojadą już istniejącą linią nr 358, która – jak wskazuje Rynek Kolejowy – ma zostać rozbudowana o drugi tor na odcinku do Czerwieńska.
Cała Magistrala Zachodnia ma zostać zelektryfikowana i przystosowana do prędkości eksploatacyjnej 160 km/h. Na wybranych odcinkach możliwe będzie nawet osiąganie prędkości 200 km/h – oczywiście przy spełnieniu odpowiednich wymagań technologicznych, jak montaż systemu ETCS i GSM-R.
Według PKP PLK, na które powołuje się Rynek Kolejowy, czas przejazdu na trasie Gorzów – Zielona Góra ma wynieść około 70 minut – dla pociągów najszybszych kategorii.
Kolejowa oś województwa
Jak zauważa Rynek Kolejowy, Magistrala ma objąć obszary zamieszkane przez około 70% mieszkańców regionu. Projekt zakłada integrację najważniejszych miast województwa: Gorzowa Wielkopolskiego, Skwierzyny, Międzyrzecza, Świebodzina, Sulechowa, Czerwieńska i Zielonej Góry. Dodatkowo planuje się włączenie do sieci takich miast jak Kostrzyn nad Odrą, Witnica, Nowogród Bobrzański, Żary i Żagań.
Władze województwa, jak i przedstawiciele lokalnych samorządów – w tym m.in. zastępca burmistrza Sulechowa – podkreślają, że inwestycja ma potencjał nie tylko wewnątrzregionalny, ale i międzyregionalny. Projekt, jak pisze Rynek Kolejowy, ma wzmocnić znaczenie Gorzowa w sieci kolejowej kraju.
Kluczowa inwestycja dla regionu
Jak informuje Rynek Kolejowy, marszałek województwa Sebastian Ciemnoczołowski określa przedsięwzięcie jako kluczowe dla spójności komunikacyjnej regionu. Porównuje je wręcz do drogi ekspresowej S3 – ale w wersji kolejowej.
Z kolei rzecznik prasowy gorzowskiego magistratu, Wiesław Ciepiela, wskazuje, że odcinki istniejących linii mają duży potencjał do modernizacji i elektryfikacji. W perspektywie długoterminowej możliwe będzie także wprowadzenie połączeń międzyregionalnych z Gorzowa do Szczecina, Wrocławia czy Poznania – również dzięki innym inwestycjom planowanym przez PKP PLK, w tym w ramach programu „Kolej Plus”.
Szerszy kontekst – nowe studium wykonalności
Studium wykonalności dla Magistrali Zachodniej, o którym również informuje Rynek Kolejowy, ma objąć nie tylko odcinek Gorzów – Zielona Góra, ale także m.in. analizę możliwości lepszego skomunikowania Gorzowa ze Szczecinem przez Myślibórz oraz rozbudowę infrastruktury na Dolnym Śląsku.
Dziękujemy, że jesteś z nami!














Napisz komentarz
Komentarze