Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
środa, 29 października 2025 16:22
Reklama

Do 15 lat bez mediów społecznościowych. Bo 13 to za mało

Jacek skończył 10 lat. Nie odrywa nosa od swojego smartfona. Siedzi na YouTube. Ma swój kanał i wstawia swoje materiały. Niedawno został zbanowany. Za co? Nie powie.

Matka z ojcem, którzy próbowali to z niego wydusić, tylko się domyślają, że mógł to być rodzaj hejtu. Nie wiedzą jednak, o czym rozmawia ze swoimi rówieśnikami, bo oni nie rozmawiają. Piszą albo jeszcze chętniej posługują się filmikami.

– Czasami słyszymy tylko dziecięcy rechot – opowiadają. – Możemy się tylko domyślać, że nie są to grzeczne komunikaty na miarę ich wieku. Dla nas świat Jacka odfrunął. 

Połowa dzieci w wieku 7-9 lat korzysta z mediów społecznościowych

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę przebadała ponad 20 tys. uczniów i uczennic pierwszych trzech klas szkoły podstawowe. Teoretycznie nie powinny mieć one dostępu do komunikatorów i social mediów. Badanie pokazało, że ograniczenie wiekowe do 13 lat to po prostu fikcja. Podobnie jak weryfikacja wieku na platformach.

Dobrze pokazuje to wynik badania. Ponad 80 proc. uczniów z klas I-III szkół podstawowych ogląda YouTube’a, a połowa korzysta z mediów społecznościowych. Co czwarte publikuje w nich własne treści. 

Połowa dzieci w wieku 7-9 lat korzysta z mediów społecznościowych. Podobny odsetek korzysta z WhatsAppa. Co trzecie dziecko ma konto na TikToku. Podobnie jak na Messengerze. 

Ponad 60 proc. użytkowników doświadcza na tych platformach sytuacji ocenianych jako złe lub niepokojące.

Social media szybko uzależniają, szczególnie krótkie filmy

– Konstrukcja mediów społecznościowych nie jest bezpieczna ani dla dzieci, ani nastolatków, ani dorosłych. Tyle że my, dorośli, mamy już w pełni rozwinięty mózg i mechanizmy kontroli, potrafimy krytycznie myśleć, odróżnić dobro od zła. Dzieci często takich kompetencji nie mają, szczególnie te najmłodsze przegrywają z algorytmami. Media są bardzo szybko uzależniające, szczególnie krótkie filmy – wyjaśnia cytowany przez Newserię Łukasz Wojtasik, z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. 

I dodaje: – W tym kontekście mówi się o short video addiction, nowym zjawisku, polegającym właśnie na tym, że konstrukcja tych filmów, sposób ich prezentowania, nieregularne wyrzuty dopaminy w mózgu, szczególnie młodego człowieka, po prostu uzależniają. Nie mówiąc już o treści tych filmów, która często jest przemocowa, seksualna, wulgarna.

Fundacja przekonuje do podniesienia wieku z 13 do 15 lat

Dlatego Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę promuje podniesienie limitu wieku korzystania z mediów społecznościowych z 13 do 15 lat. Eksperci kampanii przekonują, że intensywne korzystanie z mediów społecznościowych wiąże się z wyższym poziomem lęku, depresji, samotności i niskiej samooceny, co szczególnie dotyczy nastoletnich dziewcząt. Serwisy społecznościowe i komunikatory ułatwiają kontakt z nieznajomymi, co zwiększa ryzyko przemocy rówieśniczej i prób manipulacji.

– To są wykorzystywanie seksualne, szkodliwe treści, hejt i radykalizacja. To są szkodliwe wzorce urody, szkodliwe wzorce zachowań, problemy zdrowotne, depresja i tak dalej. Tych zagrożeń jest cały szereg – podkreśla Łukasz Wojtasik. 

I przekonuje, że właśnie rolą – rodziców, dorosłych – jest ochrona dzieci przed tymi zagrożeniami. I oczekiwanie od dostawców usług, że…

– …tak będą podawali treści, tak przebudują mechanikę serwisów społecznościowych, żeby nie było to środowisko zagrażające najmłodszym użytkownikom. Jednocześnie oczekujemy też, że będą skutecznie weryfikowali wiek.

Weryfikacja wieku i blokowanie zbyt młodych użytkowników 

Organizator kampanii – Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – podkreśla, że jej celem jest dotarcie do rodziców i pokazanie im skali zagrożeń, z jakimi wiąże się obecność ich dzieci w social mediach. Za tym powinna iść edukacja i przygotowywanie dzieci do użytkowania serwisów. 

Drugi cel to starania na rzecz rozwiązań legislacyjnych, które usankcjonują podniesienie granicy wiekowej i zmuszą platformy do skutecznego sprawdzania wieku użytkowników i blokowania tych, którzy są zbyt młodzi.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama