O tym, że kwestia elektrycznych hulajnóg to nadal gorący temat, świadczy ostatnia akcja policjantów z podwarszawskiego Piaseczna. Ta interwencja zakończyła się mandatem w wysokości aż 1800 zł.
Długa lista grzechów kierowcy na e-hulajnodze
Policjanci z drogówki zatrzymali kierującego hulajnogą elektryczną, który znacznie przekroczył dopuszczalną prędkość. Mężczyzna pędził ulicą aż 46 km/h, mimo że przepisy pozwalają w tym miejscu na jazdę maksymalnie 20 km/h.
Nieoznakowany radiowóz wyposażony w wideorejestrator zarejestrował wykroczenie. Jak ustalili funkcjonariusze, 27-latek poruszał się po jezdni, choć w tym miejscu powinien korzystać z drogi dla rowerów, a w razie jej braku – z chodnika lub pobocza, o ile nie zagraża pieszym. Jazda po jezdni jest dozwolona jedynie w wyjątkowych sytuacjach, których tu nie było, ponieważ obowiązująca prędkość dla samochodów wynosiła 50 km/h.
Nagranie znajduje się w tym miejscu.
Za niebezpieczną jazdę mężczyzna został ukarany mandatem. Policjanci nałożyli karę nie tylko za przekroczenie prędkości, ale również za przewożenie ładunku oraz niespełnienie wymogów technicznych hulajnogi.
Zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów, hulajnoga elektryczna musi być skonstruowana tak, aby nie mogła przekraczać prędkości 20 km/h oraz zapewniała możliwość skutecznego hamowania.
Nowe prawo
I właśnie z powodu licznych wykroczeń i wypadków z udziałem jeżdżących e-hulajnogami zmienia się prawo. Sejm zgodził się na nowelizację Kodeksu Drogowego. Teraz projekt trafi do Senatu. Jeżeli nie będzie propozycji zmian, to nowe przepisy zostaną skierowane do podpisu prezydenta.
Wprowadzają one karę utraty prawa jazdy za przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych poza obszarem zabudowanym. To oznacza, że kierowca, który na drodze z ograniczeniem do 70 km/h pojedzie 120 km/h, automatycznie straci prawo jazdy na 3 miesiące.
Przy drugim takim wykroczeniu kara wzrośnie do 6 miesięcy, a przy trzecim – do całkowitej utraty uprawnień. Nowe przepisy nie obejmą większości autostrad i dwujezdniowych dróg ekspresowych, jednak będą obowiązywać na drogach typu 2+1, które w Polsce wciąż występują.
To kolejny etap zaostrzania prawa po wprowadzeniu w 2013 roku obowiązku utraty prawa jazdy za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym.
Rewolucja dla młodych użytkowników hulajnóg i rowerów elektrycznych
Jednym z najgłośniej komentowanych elementów nowelizacji jest obowiązek noszenia kasków ochronnych przez osoby do 16 roku życia korzystające z:
- rowerów elektrycznych,
- hulajnóg elektrycznych,
- urządzeń transportu osobistego (UTO), takich jak deskorolki elektryczne czy segwaye.
Do tej pory – dodajmy – noszenie kasku było jedynie zaleceniem. Teraz stanie się obowiązkiem, którego egzekwowaniem zajmą się policja i straż miejska.
Resort infrastruktury podkreśla, że decyzja wynika z rosnącej liczby wypadków z udziałem dzieci i nastolatków korzystających z e-hulajnóg. W 2024 roku policja odnotowała ponad 900 zdarzeń z udziałem użytkowników tych pojazdów, z czego kilkadziesiąt zakończyło się ciężkimi obrażeniami głowy.
Nowe przepisy mają zwiększyć bezpieczeństwo i wyrobić u najmłodszych nawyk ochrony głowy, tak jak w przypadku jazdy na rowerze w krajach Europy Zachodniej.
Młodzi kierowcy i ograniczenia prędkości
Ustawa przewiduje również zmiany dla osób ubiegających się o prawo jazdy:
- prawo jazdy kategorii B będzie można uzyskać już od 17t roku życia, za zgodą rodzica lub opiekuna,
- młodzi kierowcy w okresie próbnym będą mieli niższe limity prędkości – 80 km/h poza terenem zabudowanym i 100 km/h na autostradach,
- nie będą mogli wykonywać przewozów osób, np. jako kierowcy aplikacji czy taksówkarze.
Inne ważne zmiany w ustawie
Nowelizacja wprowadza także:
- możliwość korzystania z buspasów przez karetki również bez sygnałów dźwiękowych,
- zwiększenie dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych z 30 do 40 km/h,
- umożliwienie osobom niesłyszącym prowadzenia autobusów (kat. D i D1),
- obniżenie minimalnego wieku kierowców zawodowych,
- przedłużenie do 31 grudnia 2027 r. prawa do jazdy buspasem dla pojazdów elektrycznych i wodorowych.
Cel zmian
Resort infrastruktury podkreśla, że nowelizacja ma poprawić bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Z danych wynika, że najwięcej wypadków śmiertelnych dochodzi właśnie na drogach jednojezdniowych poza obszarem zabudowanym – często w wyniku nadmiernej prędkości.
Z kolei obowiązek noszenia kasków przez młodych użytkowników hulajnóg i rowerów ma ograniczyć liczbę poważnych urazów głowy wśród dzieci i nastolatków.
Ustawa trafi teraz do Senatu. Po podpisie prezydenta wejdzie w życie po 30 dniach od ogłoszenia jej w Dzienniku Ustaw.
Napisz komentarz
Komentarze