O co wnosił wnioskodawca
Interpelację złożył miejski radny Ireneusz Maciej Zmora. W imieniu mieszkańców rejonu Zieleńca wskazał na zbyt rzadkie kursy linii 112 (średnio raz na godzinę) i niedopasowanie linii 127 na odcinku Niwicka–Kasprzaka. Postulował zwiększenie częstotliwości (choćby do dwóch kursów na godzinę) oraz rozważenie korekty trasy „112”, by ułatwić dojazdy – zwłaszcza dzieciom do SP nr 4 przy ul. Kobylogórskiej. W piśmie przywołano rozwój zabudowy m.in. przy ulicach: Niwicka, Żurawia, Zuchów, Sulęcińska, Skautów, Biwakowa, Ludowa oraz duże odległości wielu domów od najbliższych przystanków. Kontekst jest szerszy: od 1 stycznia 2026 r. komunikacja miejska dla mieszkańców ma być bezpłatna, więc oferta powinna realnie zachęcać do przesiadki z auta.
Odpowiedź magistratu – co się zmieni
Miasto nie zmieni trasy linii 112 (pozostaje relacja Os. Staszica – Łagodzin), ale od 3 listopada wprowadzi korektę wybranych kursów, ukierunkowaną na ułatwienie popołudniowych dojazdów i przesiadek na przystanku Katedra (szczególnie dla uczniów do szkół na Górczynie).
- Dotychczasowy kurs linii 110 w dni robocze o 14:35 z Os. Staszica do Drozdowa Ogrody Działkowe zostaje zamieniony na kurs skrócony linii 127 do pętli Kasprzaka Terminal o 14:38 (14:51 z przystanku Katedra). Powrót: kurs skrócony ok. 15:15 z pętli Kasprzaka Terminal do Os. Staszica.
- Kurs linii 112 w dni robocze o 15:00 z Os. Staszica do Łagodzina (15:12 z Katedry) zostaje zamieniony na kurs linii 127 przez ul. Niwicką o tej samej porze; w przeciwnym kierunku pojedzie kurs o 15:33 z pętli Łagodzin (przez Niwicką) do Os. Staszica – w miejsce dotychczasowego kursu „112”.
Dlaczego bez zmiany trasy „112”
Ratusz argumentuje, że obecna oferta odpowiada rzeczywistemu zaludnieniu wskazanych ulic i odległościom do przystanków. W danych przekazanych w odpowiedzi: odcinek Niwickiej – 71 osób (650–1000 m do pętli Kasprzaka Terminal dla „127”), fragment Ludowej 27–39 – 31 osób (ok. 1300 m do pętli), Biwakowa – 34 osoby (430–560 m do przystanków Zuchów dla „112”). Ewentualne kolejne wzmocnienia mają być wiązane ze wzrostem zabudowy i potwierdzoną frekwencją, przy zachowaniu charakteru transportu zbiorowego.
Co to oznacza dla pasażerów teraz
Od 3 listopada poprawi się obsługa Niwickiej w popołudniowym szczycie dzięki przekierowaniu wskazanych kursów na linię 127 i „dowiązaniu” do Kasprzaka Terminal. Wnioskodawca – radny oraz mieszkańcy – zapowiadają dalsze monitorowanie obłożenia i potrzeb. W perspektywie bezpłatnej komunikacji od 2026 r. to pierwszy krok, by wraz z rozwojem osiedli dostosowywać rozkłady do realnego popytu.
Dziękujemy, że jesteś z nami!
Napisz komentarz
Komentarze