Wykonawcą inwestycji zostało Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR, które zrealizuje projekt w systemie „zaprojektuj i wybuduj”.
Nowa trasa będzie miała 9,2 km długości i powstanie całkowicie po nowym śladzie – od północno-zachodniej strony miasta. Droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) będzie jednojezdniowa i dwupasowa. W ramach inwestycji powstaną:
- cztery ronda,
- pięć wiaduktów – dwa nad liniami kolejowymi i trzy nad istniejącymi drogami,
- oraz nowy most na Warcie z estakadą, którego długość sięgnie niemal kilometra.
Terminy i koszt inwestycji
Całkowita wartość podpisanej dziś umowy to 285,4 mln zł.
Na realizację projektu przewidziano 39 miesięcy:
- 17 miesięcy zajmie przygotowanie dokumentacji i uzyskanie decyzji ZRID,
- 22 miesiące – prace budowlane (z wyłączeniem okresów zimowych).
Według planów, obwodnica ma zostać oddana do użytku w III kwartale 2029 roku.
Przebieg nowej drogi
Obwodnica rozpocznie się przy Forcie Sarbinowo i poprowadzi przez tereny leśne w stronę północno-zachodnią. Następnie przekroczy linię kolejową nr 273 (Szczecin–Wrocław), ominie osiedle Drzewice i skieruje się ku Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Największym obiektem będzie most przez Wartę, przechodzący w estakadę nad terenami zalewowymi. Dalej droga przeciąć ma linię kolejową nr 203 (Kostrzyn–Tczew), by w rejonie Starego Kostrzyna połączyć się z drogami krajowymi nr 22 i 31.
Kolejne obwodnice w regionie
Budowa obwodnicy Kostrzyna to część rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic. W województwie lubuskim przewidziano sześć inwestycji z listy podstawowej – w tym już oddaną obwodnicę Strzelec Krajeńskich. W trakcie realizacji są także m.in. obwodnica Krosna Odrzańskiego oraz obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki. Kolejne inwestycje – w Dobiegniewie, Przytocznej i Słubicach – są na etapie przetargów i przygotowań.
Nowa obwodnica Kostrzyna ma nie tylko odciążyć zatłoczone centrum miasta, ale też poprawić bezpieczeństwo mieszkańców i usprawnić ruch w rejonie przejścia granicznego.
Dziękujemy, że jesteś z nami!
Napisz komentarz
Komentarze