Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
środa, 16 października 2024 05:54
Reklama

W Polsce jest coraz mniej bankomatów. Górą karty i aplikacje

W jeden kwartał zniknęło ich ponad tysiąc. Wielu osobom utrudnia to dostęp do gotówki. Głos w ich sprawie zabrał rzecznik praw obywatelskich.
W Polsce jest coraz mniej bankomatów. Górą karty i aplikacje

Autor: Canva

Narodowy Bank Polski podał dane na temat liczby bankomatów  w pierwszym kwartale 2024 roku. Na koniec marca w Polsce działało 20 869 bankomatów. Było ich o 1200 mniej niż na koniec 2023 r. 

Co gorsza – wciąż ich ubywa. 

Powód? 

W ocenie ekspertów bankomaty coraz częściej przegrywają w starciu płatnościami kartami i aplikacjami mobilnymi. W efekcie coraz mniej osób wypłaca gotówkę.

To powoduje, jak tłumaczą operatorzy, że utrzymywanie tak dużej liczby urządzeń jest nieopłacalne. Euronet, największy spośród nich – jak podał superbiz.se.pl – już zapowiedział likwidację kolejnych. 

To zła wiadomość zwłaszcza dla osób mieszkających w mniejszych miejscowościach, w których i tak bankomatów było mniej.

RPO: to ogranicza prawa konsumenckie

Dlatego w maju 2023 r. rzecznik praw obywatelskich. skierował w tej sprawie pismo do prezesa Związku Banków Polskich. Zwrócił w nim uwagę, że likwidacja „oddziałów banków i bankomatów dotyka w szczególności mieszkańców miasteczek i wsi”.

I podkreślił, że „w odczuciu skarżących takie działania banków ograniczają ich prawa konsumenckie (…) Forma płatności gotówkowej jest nadal legalną, pełnoprawną, powszechną i akceptowaną formą transakcji, a tego rodzaju decyzje banków powodują ich wykluczenie społeczne i finansowe.

Z powodu podeszłego wieku czy niepełnosprawności, nie zawsze mogą się przemieszczać w poszukiwaniu bankomatu czy oddziału” – czytamy na stronie RPO.

„Dla wielu osób gotówka wciąż pozostaje najważniejszym środkiem płatniczym – dodał RPO. – Zwłaszcza w sytuacjach, gdy inne formy płatności są niedostępne lub nieakceptowane, jak na przykład w małych, lokalnych sklepach czy targowiskach”.

Apel o interwencję

I zaapelował „o rozważenie działań interwencyjnych w celu umożliwienia klientom, bez względu na miejsce zamieszkania, dostępu do środków na ich rachunkach bankowych”.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama