Za kilka lat pasażerowie z Gorzowa i okolic będą mogli korzystać z nowoczesnych hybrydowych zespołów trakcyjnych produkowanych przez polską firmę Newag. Zapowiedź padła podczas konferencji PKP Intercity i Ministerstwa Infrastruktury w czwartek, 18 września, w Warszawie. Wydarzenie to potwierdziło wcześniejsze deklaracje wiceministra Piotra Malepszaka, który na początku września mówił o nowych inwestycjach kolejowych w Gorzowie.
Zgodnie z przedstawionymi planami, w latach 2027–2029 na polskie tory trafi 35 hybrydowych Impulsów, czyli pojazdów spalinowo-elektrycznych. Mają one obsługiwać przede wszystkim linie kolejowe pozbawione elektryfikacji, gdzie dotąd oferta dalekobieżna była ograniczona. Pierwsze składy wyjadą w trasę na początku 2027 roku, a do połowy 2029 sukcesywnie dołączą kolejne.
W trakcie konferencji zaprezentowano mapę połączeń, które zostaną objęte nową flotą. Wśród nich znalazły się kluczowe trasy dla północno-zachodniej Polski – linia Kostrzyn – Gorzów – Gdynia oraz Kostrzyn – Gorzów – Poznań. To ważna informacja dla pasażerów z regionu, którzy od lat zwracali uwagę na potrzebę poprawy dostępności komunikacyjnej.
„PKP Intercity chce wysłać nowe Impulsy oraz spalinowe zespoły trakcyjne na obsługiwaną już obecnie trasę do i z Gdyni, wzdłuż całej linii 203” – informuje Rynek Kolejowy. „PKP Intercity chce, aby na każdej z zaprezentowanych tras do końca czerwca 2029 roku pojawiły się co najmniej 4 pary pociągów dobowo, oferujących minimalny standard podróży dalekobieżnych” – dodaje branżowy portal.
Nowe pociągi będą przystosowane do pracy zarówno na odcinkach zelektryfikowanych, jak i tych, gdzie wciąż kursują składy spalinowe. Dzięki temu pasażerowie zyskają bardziej komfortowe, szybsze i przyjazne dla środowiska podróże. Impulsy mają być wyposażone w klimatyzację, dostęp do Wi-Fi, gniazdka elektryczne oraz przestrzeń dla osób z niepełnosprawnościami i podróżnych z rowerami.
Dla Gorzowa to kolejny krok w kierunku lepszego skomunikowania z resztą kraju. Linia kolejowa nr 203, biegnąca przez miasto, od dawna jest kluczowym szlakiem, ale brak elektryfikacji i ograniczona liczba połączeń sprawiają, że podróżni często wybierają transport drogowy. Hybrydowe Impulsy mają to zmienić, zwiększając atrakcyjność kolei jako środka transportu dalekobieżnego.
Pierwsze efekty inwestycji pasażerowie zobaczą za niespełna trzy lata. Do czerwca 2029 roku na trasach wskazanych przez PKP Intercity mają kursować co najmniej cztery pary pociągów dziennie, co będzie oznaczać znaczące wzmocnienie oferty przewoźnika.
Dziękujemy, że jesteś z nami!














Napisz komentarz
Komentarze