Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 15 września 2025 08:30
Reklama

Nowa inwestycja kolejowa w Lubuskiem. Koszt liczony w miliardach

Lubuskie stawia na kolej. 5 września 2025 roku województwo i PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały porozumienie, które otwiera drogę do realizacji ogromnego przedsięwzięcia infrastrukturalnego
Nowa inwestycja kolejowa w Lubuskiem. Koszt liczony w miliardach

Chodzi o opracowanie studium wykonalności tzw. Magistrali Zachodniej – inwestycji, która już teraz określana jest mianem „kolejowej S3”.

Dlaczego właśnie taka nazwa? Bo podobnie jak ekspresowa trasa samochodowa S3, nowe połączenie kolejowe ma stać się komunikacyjnym kręgosłupem regionu. Linia ma biec przez Skwierzynę, Międzyrzecz, Świebodzin i Sulechów, łącząc obie stolice województwa – Gorzów i Zieloną Górę. Na tym jednak się nie kończy. Zgodnie z założeniami pociągi po nowej trasie umożliwią szybkie podróże nie tylko wewnątrz Lubuskiego, ale także w kierunku Świnoujścia i Szczecina oraz dalej – na południe, do Wrocławia, Bolesławca czy Jeleniej Góry.

Drogową „eską” ze Szczecina do granicy z Czechami można dziś przejechać w trzy i pół godziny, a z Gorzowa nawet godzinę szybciej. Kolej ma szansę stać się realną alternatywą, oferując czas przejazdu Gorzów – Zielona Góra na poziomie około 70 minut.

Jak ma wyglądać trasa?

Na odcinku Gorzów – Skwierzyna – Międzyrzecz wykorzystana zostanie już istniejąca linia, modernizowana obecnie w ramach przebudowy trasy do Poznania. Kolejny fragment, z Międzyrzecza do Gościkowa, wymaga gruntownej modernizacji, natomiast od Gościkowa do Świebodzina powstanie zupełnie nowy odcinek o długości około 15 km.

Druga nowa inwestycja to linia Świebodzin – Łęgowo Sulechowskie, licząca około 17 km. W ramach projektu zmieniona zostałaby również trasa na odcinku Łęgowo – Babimost, tak aby pociągi mogły obsługiwać lubuskie lotnisko w Babimoście. Z Łęgowa do Zielonej Góry pociągi jeździłyby po istniejącej trasie, ale dostosowanej do wyższych prędkości.

To wariant podstawowy. W bardziej rozbudowanej wersji rozważa się także odbudowę połączenia ze Szczecina przez Myślibórz do Gorzowa, które mogłoby dodatkowo wzmocnić północ regionu.

Cena i perspektywy

Budowa Magistrali Zachodniej to inwestycja liczona w miliardach. Szacunki wskazują na ponad 1,2 mld zł, choć dokładna kwota będzie znana dopiero po opracowaniu szczegółowej dokumentacji. Trudno też dziś mówić o harmonogramie. Najpierw trzeba zakończyć studium wykonalności, następnie przygotować projekt i ogłosić przetarg na wykonawcę.

Kwota wydaje się ogromna, ale warto przypomnieć, że PKP PLK realizuje obecnie jeszcze większe zadania – choćby modernizację linii Białystok–Ełk, której koszt oszacowano na około 6 mld zł. W tym kontekście miliardowa inwestycja w Lubuskiem jawi się jako przedsięwzięcie ambitne, ale realne.

Kolej przyszłości

„Kolejowa S3” ma być nie tylko nową linią, ale też symbolem zmiany podejścia do transportu w regionie. Dzięki niej mieszkańcy województwa zyskają szybkie, nowoczesne i ekologiczne połączenia, które pozwolą na sprawniejsze podróże do pracy, szkoły czy na lotnisko. Magistrala połączy Gorzów i Zieloną Górę w czasie, który dotąd wydawał się nieosiągalny, a jednocześnie włączy Lubuskie w sieć europejskich korytarzy transportowych.

Podpisane we wrześniu porozumienie to dopiero pierwszy krok, ale krok niezwykle ważny. Jeśli projekt zostanie zrealizowany, Lubuskie zyska inwestycję, która zmieni sposób podróżowania na pokolenia.

Dziękujemy, że jesteś z nami!


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama