Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
środa, 13 sierpnia 2025 04:03
Reklama

Gorzów walczy o elektryfikację kluczowych linii kolejowych do Kostrzyna, Krzyża i Poznania

Choć sprawa modernizacji kolei, leży w kompetencjach władz PKP władze Gorzowa od wielu lat czynią starania i wywierają naciski, by proces zmian modernizacyjnych oraz optymalizacja połączeń sprostały oczekiwaniom mieszkańców miasta i regionu. Dzięki tym staraniom i konsultacjom, prowadzonym z PKP PLK oraz władzami województwa lubuskiego, w dokumentacjach inwestycyjnych znalazły się zapisy o elektryfikacji kluczowych połączeń kolejowych z Gorzowem.
  • Źródło: UM Gorzów
Gorzów walczy o elektryfikację kluczowych linii kolejowych do Kostrzyna, Krzyża i Poznania

Autor: fot. Bartłomiej Nowosielski

Źródło: UM Gorzów Wlkp

Urząd miasta informuje, że konsekwentnie zabiega o poprawę jakości połączeń kolejowych w regionie, stawiając na modernizację i elektryfikację tras. 

  • W przypadku linii nr 203 (Krzyż – Gorzów – Kostrzyn) samorząd brał udział w konsultacjach PKP PLK, składał opinie i uwagi do dokumentacji oraz uczestniczył w przygotowaniu wspólnych apeli do rządu i ministerstw, podkreślając konieczność elektryfikacji.
  • Podobne działania prowadzono w sprawie połączenia Gorzów – Międzychód – Poznań. Początkowo projekt modernizacji zakładał brak elektryfikacji i prędkość 120 km/h. Dzięki negocjacjom z PKP PLK udało się jednak wprowadzić zapis o docelowej elektryfikacji i zwiększeniu prędkości do 160 km/h.

 Inwestycja ta zostanie zrealizowana etapowo – w pierwszym etapie modernizacja torów i przygotowanie projektu elektryfikacji, w drugim – sama elektryfikacja w ramach odrębnych działań PKP PLK.

 Według informacji przekazanych przez PKP PLK S.A. jako zlecającego inwestycję, projekt modernizacji linii obejmuje elektryfikację całego odcinka Międzychód – Gorzów Wielkopolski.

 Ważnym krokiem w tym procesie jest zaprojektowanie i wybudowanie tzw. łącznic kostrzyńskich.
1500 metrów torów, łączących górny i dolny poziom stacji Kostrzyn nad Odrą tj. linie kolejowe nr 203 z 273 wraz z realizacją linii komunikacyjnej Gorzów Wlkp. – Skwierzyna - Międzychód – Poznań, w ramach Programu Kolej +, pozwoli na uruchomienie dodatkowej trasy pociągów regionalnych oraz międzywojewódzkich pomiędzy Poznaniem a Szczecinem, zwiększając tym samym oddziaływanie pasażerskie i towarowe korytarzy transportowych w ciągach linii kolejowych nr 273 i 351.

 Przyjęto również, że dzięki poczynionym inwestycjom oraz utworzeniu nowej linii komunikacyjnej Szczecin – Kostrzyn – Gorzów Wlkp. – Międzychód – Poznań, stanie się uzasadnionym przyspieszenie wydatkowania środków na elektryfikację linii 203 na odcinku Gorzów Wlkp. –

 W programie Kolej + 85 proc. wartości planowanych inwestycji będzie finansowało państwo poprzez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe, natomiast pozostałe 15 proc. kosztów inwestycji to wkład własny samorządów tj. samorząd województwa lubuskiego, powiatów gorzowskiego, międzyrzeckiego, międzychodzkiego, gmin Międzychód, Przytoczna, Skwierzyna, Deszczno i Miasta Gorzowa.

 Temat elektryfikacji obu tras od wielu miesięcy jest przedmiotem rozmów z przedstawicielami województwa lubuskiego oraz samorządami sąsiednich gmin. Gorzów pozostaje w stałym kontakcie z PKP PLK w sprawie postępów obu projektów.

Dziękujemy że jesteś z nami


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama