Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 8 sierpnia 2025 15:25
Reklama

Nowe pociągi, więcej połączeń i koniec z przesiadkami? Jest konkretna propozycja dla Gorzowa

Gorzowskie stowarzyszenie Komunikacja.org wystąpiło z oficjalnym wnioskiem do Ministerstwa Infrastruktury oraz spółki PKP Intercity. Chodzi o radykalne zwiększenie liczby połączeń dalekobieżnych z Gorzowa Wielkopolskiego i całego północnego Lubuskiego – oraz o wprowadzenie nowoczesnych pociągów hybrydowych, które mogłyby obsługiwać trasę bez konieczności zmiany lokomotywy.
Nowe pociągi, więcej połączeń i koniec z przesiadkami? Jest konkretna propozycja dla Gorzowa

Projekt zakłada wdrożenie nowego rozkładu jazdy już od grudnia 2026 roku

Koniec z przesiadkami, koniec z byciem „komunikacyjną dziurą”

Obecnie Gorzów ma zaledwie 5 par pociągów dalekobieżnych dziennie. To czterokrotnie mniej niż Białystok i siedmiokrotnie mniej niż Lublin – mimo że liczba mieszkańców w subregionie gorzowskim sięga ponad 300 tysięcy.

To właśnie ten argument jest jednym z kluczowych w oficjalnym wniosku. Dla porównania: w Lublinie – który ma mniej więcej tyle samo mieszkańców co Gorzów z okolicami – liczba pociągów Intercity jest kilka razy większa.

Co proponuje stowarzyszenie?

  • Zwiększenie liczby dalekobieżnych połączeń kolejowych z Gorzowa
  • Wprowadzenie nowoczesnego taboru hybrydowego:
    • Lokomotywy Pesa Gama DualPower
    • Hybrydowe zespoły trakcyjne Newag Impuls

Dzięki temu możliwe będzie uruchomienie bezpośrednich kursów bez zmiany lokomotyw, co obecnie generuje długie postoje np. w Krzyżu i niepotrzebne przesiadki.

Dlaczego tabor hybrydowy?

Sieć kolejowa wokół Gorzowa nie jest zelektryfikowana, co od lat hamuje rozwój połączeń. Hybrydowe pociągi (elektryczno-spalinowe) rozwiązują ten problem – mogą poruszać się zarówno po zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych odcinkach linii, bez strat czasowych.

W skrócie: nie trzeba już czekać na modernizację linii. Można działać tu i teraz.

Konkretny plan, realny rozkład jazdy

Stowarzyszenie przygotowało gotowy rozkład jazdy, technicznie wykonalny i finansowo realny. Projekt zakłada uruchomienie dodatkowych połączeń do głównych miast Polski, m.in.:

  • Poznań – w 1h30
  • Warszawa – w 4h50
  • Kraków – w 6h30
  • Wrocław – w niespełna 4h
  • Lublin – w 6h30
  • Gdańsk / Gdynia – w 5h10
  • Olsztyn – w 5h30
  • Białystok – w 7h
  • Bydgoszcz – w 2h50
  • Toruń – w 3h30

Kiedy?

🗓️ Grudzień 2026 – to realny termin startu nowego rozkładu jazdy i wdrożenia taboru hybrydowego. Dla pasażerów oznaczałoby to rewolucję w podróżowaniu – szybciej, wygodniej, bez przesiadek.

Wniosek już trafił do decydentów

Dokument został oficjalnie wysłany do:

  • Ministerstwa Infrastruktury
  • PKP Intercity
  • Marszałka Województwa Lubuskiego
  • Posłów, senatorów i radnych wojewódzkich
  • Prezydentów i burmistrzów miast północnej części województwa

Co dalej?

Teraz wszystko zależy od reakcji rządu i spółki PKP Intercity. Projekt jest gotowy, technicznie możliwy do wdrożenia i ma poparcie mieszkańców regionu.

Stowarzyszenie apeluje o nagłośnienie sprawy i pokazanie, że Gorzów nie godzi się na komunikacyjną izolację.

Dziękujemy, że jesteś z nami!


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

olo 06.08.2025 13:35
To jest tylko propozycja. W układaniu rozkładu jazdy sam uczestniczyłem z kilka razy i nic to nie dało i w tym przypadku też nic nie da.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama