Wiele mówi się o zachowaniu ostrożności podczas kontaktów z nieznajomymi. Osoby te, próbują wywołać w nas panię i nakłonić do podjęcia pochopnych decyzji. Oszuści doskonale wiedzą jak mówić, jak kierować rozmową i jakich argumentów użyć, żeby uśpić czujność i osiągnąć cel. Legendy i sytuacje, które wykorzystują są bardzo różne. W ostatnim czasie wykorzystując chęć zysku na inwestycjach, sprawca nakłonił rozmówcę do przelania określonych kwot pieniędzy, które miały na siebie pracować. Finalnie zamiast zysku była strata blisko 27 tysięcy złotych. Stratę poniósł też inny mieszkaniec powiatu, który dostał informację od przedstawiciela banku o złożonym na jego dane wniosku o kredyt. Według otrzymanych informacji, jego aplikacja bankowa została zhakowana i ktoś wysłał kody blik z jego konta. By to anulować, musiał wygenerować nowe kody, a następnie potwierdzić je. Otrzymując odpowiedź na każde pytanie, wykonał krok po kroku otrzymane polecenia. W ten sposób stracił ponad 8700 złotych.
Na co zatem powinniśmy, żeby nie dać się oszukać?
- Otrzymując telefon z banku, możesz usłyszeć, iż rozmawiasz z osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo banku, którego zadaniem jest ochrona twoich pieniędzy.
- Historia, którą usłyszysz, może dotyczyć prób zalogowania się na Twoje konto przez inne osoby, konieczności potwierdzenia dokonania przelewu z twojego konta, czy też wzięcia pożyczki na Twoje dane. Informacje, które usłyszysz, mogą być bardzo różne.
- Rozmówca przez cały czas będzie próbował uśpić Twoją czujność, a zadawane pytania mają za zadanie uwiarygodnienie jego historii i troski o Twoje pieniądze.
- By zwiększyć swoją wiarygodność, oszust zasugeruje ci, że możesz sprawdzić numer telefonu, z którego dzwoni i zapewnia, że jest on taki sam jak na karcie kredytowej Twojego banku. Niech nie będzie dla Ciebie zaskoczeniem, że ten numer telefonu faktycznie taki będzie.
- W trakcie rozmowy możesz usłyszeć, że musisz zainstalować na telefonie konkretną aplikację. Może być również zapewniony, iż zostaniesz pokierowany krok po kroku skąd ją pobrać i co należy zrobić. Jeśli wykonasz to polecenie, z pewnością nie ochronisz pieniędzy, a jedynie stracisz je. Dlatego NIGDY nie instaluj na telefonie, czy też komputerze żadnych otrzymanych, czy też sugerowanych aplikacji. Ich instalacja skutkuje przejęciem twojego urządzenia.
- Gdy mimo wszystko zainstalowałeś aplikację, będziesz informowany o kolejnych krokach i proszony o podawanie różnych danych, między innymi kodów autoryzacyjnych otrzymanych sms. Przez cały czas rozmówca zapewnia cię, że wszystko, co się dzieje, nawet znikające z konta pieniądze, jest prawidłowe i konieczne, żeby zapewnić ochronę.
- Na każdą Twoją wątpliwość, pseudo przedstawiciel banku ma odpowiedź, która ma cię uspokoić, a jemu… dać czas na wyczyszczenie konta.
- Do samego końca będziesz zapewniony o prawidłowości podjętych kroków.
Pamiętaj, że sprawcy nie odpuszczają, a jedynie udoskonalają swoje metody. Ważne jest, żebyś nie wpadał w panikę, słysząc o groźbie utraty pieniędzy. Gdy faktycznie otrzymasz taki telefon, sam skontaktuj się ze swoim bankiem, a nie wykonuj na ślepo polecenia. Bank nie będzie Cię prosił o kody autoryzacyjne, zainstalowanie aplikacji chroniącej pieniądze czy też przekazanie loginu, czy hasła. Zachowaj czujność i działaj rozsądnie.
Dziękujemy, że jesteś z nami!
Napisz komentarz
Komentarze