Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
czwartek, 27 listopada 2025 10:58
Reklama

Prosto z miasta - Marta Petelska-Brodzińska, Miejski Rzecznik Konsumentów w Gorzowie

Fałszywe badania, kosztowne umowy i manipulacje adresem – to tylko niektóre z zagrożeń, o których mówiła Marta Petelska-Brodzińska, Miejski Rzecznik Konsumentów w Gorzowie Wlkp., w programie „Prosto z miasta”. W rozmowie poruszono również tematy związane z prawami konsumenckimi w okresie promocji oraz działalnością rzecznika w nowej siedzibie.

Gościem ostatniego odcinka programu „Prosto z miasta” była Marta Petelska-Brodzińska – Miejski Rzecznik Konsumentów w Gorzowie Wielkopolskim. Spotkanie poświęcone było aktualnym zagrożeniom, jakie czyhają na konsumentów, ich prawom, oraz praktycznym wskazówkom, jak nie dać się oszukać – szczególnie w okresie wzmożonych zakupów przedświątecznych.

Na początku rozmowy omówiono niepokojący proceder związany z organizowaniem rzekomo bezpłatnych badań słuchu. Konsumenci zapraszani byli na badania, które prowadziły nieokreślone osoby – niepodające imienia, nazwiska ani kwalifikacji. Po „badaniu” pacjentom sugerowano konieczność zakupu aparatu słuchowego, nawet jeśli wcześniej nie stwierdzono ubytku słuchu. Następnie proponowano podpisanie umowy kredytowej na kwotę sięgającą 8–9 tysięcy złotych. Rzeczniczka zaleca w takich sytuacjach ostrożność oraz bezpośrednią weryfikację informacji w Narodowym Funduszu Zdrowia.

W dalszej części programu omówiono podstawowe prawa konsumentów. Marta Petelska-Brodzińska przypomniała, że przy zakupach na odległość – np. przez internet – przysługuje 14 dni kalendarzowych na odstąpienie od umowy. Podkreśliła, że szybkie działanie ma znaczenie – warto zareagować natychmiast, nawet jeśli zakup był błędem.

W przypadku zakupów stacjonarnych zwrot towaru zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy, a nie z ustawy – konsument nie ma prawa ustawowego do zwrotu, chyba że sklep sam przewiduje taką możliwość.

Rzeczniczka odradza także impulsywne zakupy i apeluje o uważne analizowanie ofert promocyjnych. Mimo obowiązującej Dyrektywy Omnibus – wymagającej podania najniższej ceny z 30 dni – realna obniżka może być pozorna, jeśli cena wcześniej była niższa. W kontekście reklamacji rzeczniczka zachęca do korzystania z ustawowej podstawy, jaką jest „niezgodność towaru z umową”. To rozwiązanie często bardziej korzystne niż dobrowolna gwarancja producenta. Na złożenie reklamacji konsument ma 2 lata od daty zakupu, a najlepszą formą jest złożenie jej pisemnie lub listownie.

Cała rozmowa w materiale wideo. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama