Nowy przedmiot obejmuje szeroki zakres treści – od zdrowia fizycznego, przez kompetencje społeczne, po edukację cyfrową i środowiskową. Jak podkreśliła Sylwia Czapla, to coś więcej niż dotychczasowe „wychowanie do życia w rodzinie”. Podczas gdy WDŻ koncentrowało się na przygotowaniu młodzieży do dorosłości i życia rodzinnego, edukacja zdrowotna ma charakter kompleksowy. Obejmuje również tematy związane z dojrzewaniem, zmianami w ciele, rozwojem płodu, ale też z bezpieczeństwem psychicznym, odżywianiem, aktywnością fizyczną czy profilaktyką uzależnień.
W dyskusji przywołano badania 2025, które wskazują, że polska młodzież ma jeden z najniższych poziomów poczucia bezpieczeństwa psychicznego w szkole. Również analizy prowadzone w województwie lubuskim w roku szkolnym 2023/2024 pokazały problemy z odpornością psychiczną, brakiem aktywności fizycznej i niską świadomością zdrowotną. To właśnie te wyniki uzasadniają pilną potrzebę wprowadzenia nowego przedmiotu.
Sylwia Czapla wyjaśniła, że zajęcia mogą prowadzić różni nauczyciele – od biologów, przez pedagogów, po wychowawców i psychologów. To daje szkołom elastyczność w doborze kadry i pozwala dostosować sposób prowadzenia lekcji do lokalnych potrzeb.
Nie zabrakło też odniesienia do obaw i dezinformacji wokół nowego przedmiotu. W przestrzeni publicznej pojawiły się fałszywe informacje, jakoby edukacja zdrowotna była jedynie ukrytą formą edukacji seksualnej. Dyrektor kuratorium podkreśliła, że to nieprawda i zachęciła rodziców, by sami sięgali do podstawy programowej, dostępnej na stronie gov.pl. Tylko w ten sposób można poznać faktyczny zakres treści i świadomie ocenić znaczenie przedmiotu.
Edukacja zdrowotna – jak wskazano w programie – to nie tylko korzyść dla uczniów, ale również dla rodziców. Dzięki zdobywanej wiedzy młodzi ludzie lepiej radzą sobie w kryzysach psychicznych, potrafią zadbać o zdrowie swoje i bliskich, a także świadomie korzystać z internetu. To ma pomóc w budowaniu silniejszych relacji w rodzinie i społeczności szkolnej.
Rozmowa w „Autorozmowni” pokazała, że wprowadzenie edukacji zdrowotnej to krok milowy w polskiej szkole – krok, który odpowiada na realne problemy młodych ludzi i wyzwania współczesnego świata.













Napisz komentarz
Komentarze