Mieszkańcy Gorzowa otrzymują fałszywe wiadomości SMS podszywające się pod firmę kurierską InPost. Oszuści informują o rzekomo uszkodzonej etykiecie przesyłki i proszą o potwierdzenie adresu poprzez kliknięcie w podejrzany link. To próba wyłudzenia danych!
W wiadomości czytamy m.in.:
„Z przykrością informujemy, że etykieta Twojego zamówienia została uszkodzona. Nie jesteśmy w stanie określić jej dokładnej lokalizacji. W związku z tym tymczasowo wstrzymaliśmy realizację Twojego zamówienia. Prosimy o potwierdzenie adresu online w ciągu 24 godzin.”
(Dalej następuje link skrócony za pomocą bit.ly)
To typowy przykład phishingu – metoda oszustwa, której celem jest wyłudzenie danych osobowych, logowania do kont bankowych lub instalacja złośliwego oprogramowania na telefonie ofiary. Co ważne, wiadomości takie często trafiają do wielu osób jednocześnie w formie wiadomości grupowej, co dodatkowo powinno wzbudzić czujność.
InPost ostrzega i przypomina:
- Firma nigdy nie prosi o potwierdzanie adresu przez podejrzane linki.
- Oficjalne komunikaty wysyłane są z zaufanych numerów i zawierają dane zgodne z Twoim zamówieniem.
- Nie klikaj w linki, których nie jesteś pewien, szczególnie jeśli wiadomość wygląda na automatyczną i zawiera błędy stylistyczne.
Co zrobić, jeśli otrzymasz takiego SMS-a?
- Nie klikaj w link!
- Zrób zrzut ekranu i zgłoś próbę oszustwa – możesz to zrobić m.in. na stronie CERT Polska lub bezpośrednio w aplikacji InPost.
- Usuń wiadomość – nie odpowiadaj i nie udostępniaj jej dalej.
Jeśli kliknąłeś w link i podałeś swoje dane, natychmiast skontaktuj się ze swoim bankiem i rozważ zgłoszenie sprawy na policję.
Dziękujemy, że jesteś z nami!
Napisz komentarz
Komentarze