Po latach zapowiedzi i niepewności, inwestycja w nową przeprawę mostową w Santoku przechodzi do fazy realizacji. Projekt przebudowy mostu w ciągu drogi wojewódzkiej nr 158 zyskał właśnie pełne finansowanie, a przetarg na wykonawcę – do którego stanęło aż 12 firm – ma zostać rozstrzygnięty w najbliższych tygodniach.
Budowa ma się rozpocząć w trzecim kwartale 2025 roku.
Most w fatalnym stanie od lat
Obecna przeprawa przez Noteć w Santoku od dawna znajduje się w złym stanie technicznym. Obowiązują tam ograniczenia tonażowe i ruch wahadłowy, co od lat utrudnia przejazd mieszkańcom oraz kierowcom korzystającym z DW158. Już w 2022 roku Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze zapowiedział, że stary most zostanie wyburzony i zastąpiony nową konstrukcją.
Problemem było jednak finansowanie – co wprost przyznał jeszcze w lutym 2025 roku wójt Santoka, Józef Ludniewski. Sytuacja zmieniła się w czerwcu, gdy ogłoszono przetarg, a w lipcu pojawiła się kluczowa informacja: inwestycja otrzyma wsparcie finansowe.
44 miliony złotych dofinansowania
Projekt budowy nowego mostu w Santoku zyskał 38,5 mln zł z Funduszy Europejskich i 5,5 mln zł z budżetu państwa. Resztę dołoży samorząd województwa. Łącznie mówimy o dofinansowaniu w wysokości 44 mln złotych. To kwota, która zabezpiecza całość inwestycji.
W przetargu wystartowało 12 firm, a wszystkie oferty zmieściły się w przewidzianym budżecie. Najniższą – opiewającą na nieco ponad 38,5 mln zł – złożył Mostostal Kielce S.A., co daje spore oszczędności w stosunku do pierwotnych założeń finansowych.
Jak będzie wyglądał nowy most?
Nowa przeprawa będzie całkowicie inna od obecnej – zarówno pod względem konstrukcyjnym, jak i użytkowym. Powstanie jednoprzęsłowy most łukowy, z betonowym pomostem i stalowymi belkami, posadowiony na mikropalach bezwibracyjnych. Całość spełni wymogi I klasy obciążeń i będzie zgodna z normami wojskowymi NATO STANAG 2021.
W czasie prac wybudowany zostanie most tymczasowy, który umożliwi ruch pieszych i pojazdów – z zachowaniem przepustowości dzięki ruchowi wahadłowemu. Po zakończeniu budowy tymczasowa konstrukcja zostanie usunięta.
Inwestycja obejmuje także drogę i infrastrukturę
Nowy most to nie wszystko. Projekt zakłada także modernizację 500 metrów drogi wojewódzkiej nr 158 w rejonie inwestycji. Przebudowane zostaną m.in.: zatoka autobusowa, chodniki, miejsca parkingowe, ciąg pieszo-rowerowy oraz przejazd gospodarczy.
Na potrzeby robót wykorzystane zostaną barki, dźwigi i specjalistyczny sprzęt. Nowa konstrukcja zostanie wyposażona w mury oporowe, odwodnienie, dylatacje i kanały kablowe – wszystko po to, by most służył niezawodnie przez dziesięciolecia.
Nowy rozdział dla Santoka
To inwestycja, która znacząco poprawi komunikację wschód–zachód w regionie Gorzowa i ułatwi codzienne życie mieszkańcom gminy Santok. Nowa przeprawa przez Noteć nie tylko zwiększy bezpieczeństwo, ale też będzie ważnym elementem rozwoju lokalnej infrastruktury.
Prace ruszą w drugiej połowie 2025 roku, a zakończenie inwestycji planowane jest na 2027 rok.
Dziękujemy, że jesteś z nami!
Napisz komentarz
Komentarze