Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 8 sierpnia 2025 07:49
Reklama

Nowy most za 44 miliony złotych. Przetarg rozstrzygnięty, rusza budowa

Jedna z najważniejszych i najbardziej oczekiwanych inwestycji drogowych w regionie przechodzi właśnie z etapu planowania do realizacji. Projekt otrzymał pełne finansowanie, a do przetargu stanęło aż 12 firm z całej Polski. Wszystko wskazuje na to, że budowa nowej przeprawy przez rzekę ruszy już w trzecim kwartale 2025 roku.
Nowy most za 44 miliony złotych. Przetarg rozstrzygnięty, rusza budowa

Po latach zapowiedzi i niepewności, inwestycja w nową przeprawę mostową w Santoku przechodzi do fazy realizacji. Projekt przebudowy mostu w ciągu drogi wojewódzkiej nr 158 zyskał właśnie pełne finansowanie, a przetarg na wykonawcę – do którego stanęło aż 12 firm – ma zostać rozstrzygnięty w najbliższych tygodniach.

Budowa ma się rozpocząć w trzecim kwartale 2025 roku.

Most w fatalnym stanie od lat

Obecna przeprawa przez Noteć w Santoku od dawna znajduje się w złym stanie technicznym. Obowiązują tam ograniczenia tonażowe i ruch wahadłowy, co od lat utrudnia przejazd mieszkańcom oraz kierowcom korzystającym z DW158. Już w 2022 roku Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze zapowiedział, że stary most zostanie wyburzony i zastąpiony nową konstrukcją.

Problemem było jednak finansowanie – co wprost przyznał jeszcze w lutym 2025 roku wójt Santoka, Józef Ludniewski. Sytuacja zmieniła się w czerwcu, gdy ogłoszono przetarg, a w lipcu pojawiła się kluczowa informacja: inwestycja otrzyma wsparcie finansowe.

44 miliony złotych dofinansowania

Projekt budowy nowego mostu w Santoku zyskał 38,5 mln zł z Funduszy Europejskich i 5,5 mln zł z budżetu państwa. Resztę dołoży samorząd województwa. Łącznie mówimy o dofinansowaniu w wysokości 44 mln złotych. To kwota, która zabezpiecza całość inwestycji.

W przetargu wystartowało 12 firm, a wszystkie oferty zmieściły się w przewidzianym budżecie. Najniższą – opiewającą na nieco ponad 38,5 mln zł – złożył Mostostal Kielce S.A., co daje spore oszczędności w stosunku do pierwotnych założeń finansowych.

Jak będzie wyglądał nowy most?

Nowa przeprawa będzie całkowicie inna od obecnej – zarówno pod względem konstrukcyjnym, jak i użytkowym. Powstanie jednoprzęsłowy most łukowy, z betonowym pomostem i stalowymi belkami, posadowiony na mikropalach bezwibracyjnych. Całość spełni wymogi I klasy obciążeń i będzie zgodna z normami wojskowymi NATO STANAG 2021.

W czasie prac wybudowany zostanie most tymczasowy, który umożliwi ruch pieszych i pojazdów – z zachowaniem przepustowości dzięki ruchowi wahadłowemu. Po zakończeniu budowy tymczasowa konstrukcja zostanie usunięta.

Inwestycja obejmuje także drogę i infrastrukturę

Nowy most to nie wszystko. Projekt zakłada także modernizację 500 metrów drogi wojewódzkiej nr 158 w rejonie inwestycji. Przebudowane zostaną m.in.: zatoka autobusowa, chodniki, miejsca parkingowe, ciąg pieszo-rowerowy oraz przejazd gospodarczy.

Na potrzeby robót wykorzystane zostaną barki, dźwigi i specjalistyczny sprzęt. Nowa konstrukcja zostanie wyposażona w mury oporowe, odwodnienie, dylatacje i kanały kablowe – wszystko po to, by most służył niezawodnie przez dziesięciolecia.

Nowy rozdział dla Santoka

To inwestycja, która znacząco poprawi komunikację wschód–zachód w regionie Gorzowa i ułatwi codzienne życie mieszkańcom gminy Santok. Nowa przeprawa przez Noteć nie tylko zwiększy bezpieczeństwo, ale też będzie ważnym elementem rozwoju lokalnej infrastruktury.

Prace ruszą w drugiej połowie 2025 roku, a zakończenie inwestycji planowane jest na 2027 rok.

Dziękujemy, że jesteś z nami!


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama